De kunst van dichten

Iets waarmee je iets zegt

Waarmee je de nadruk op gevoel legt

Het verwoorden van  verschillende emoties

Voor mij is bovenstaande haiku ( kleine dichtvorm) een omschrijving van wat dichten voor mij betekend.

Spelen met woorden

Voor mij is dichten niks anders dan spelen met woorden en klanken. Ik zoek een woord bij mijn gevoel, of ik omschrijf een goevoel met woorden. Gedichten schrijven is voor mij de meest vrije vorm om creatief met woorden te kunnen zijn. Het brengt mensen dichterbij de boodschap die ik wil overdragen.

Hoe schrijf je gedichten?

Ik begin altijd met een onderwerp, waar over wil ik nou dichten. Vaak zoek ik op het nieuws, in de krant, in boeken, in bladen, op het internet en in overige media naar onderwerpen. Dit zijn dan meestal onderwerpen die maatschappelijk gerelateerd zijn en waar ik mijn mening over kwijt wil. Maar het kan ook zijn dat ik dicht over iets wat ik heb meegemaakt, een voorwerp of een emotie.

Eerste wat bij je opkomt

Als ik het onderwerp heb gekozen, ga ik woorden opschrijven die erbij passen. In dit geval heb ik gekozen voor de zon. De eerste woorden die in mij op komen zijn: geel, warm, strand, teenslippers , ijs, vrolijkheid, gezellig. Ik bedenk wat voor soort dichtvorm ik wil gebruiken voor mijn gedicht. Ik kies voor een tautogram, dat is een dichtvorm waarbij alles met dezelfde letter begint. Ik kies hiervoor omdat ik hier altijd vrolijke en grappige gedichten mee kan maken, wat mijn gevoel bij dit onderwerp ten goede komt.

Zonnige zon zomers zonnig

 Zont zomerse zonnige zon

Zo zonnige zon zont zomers zonnig

Zuivere zon zont zonnig zon zont

Naast je leggen

Soms lukt dichten even niet, dat heb ik ook wel eens. Dan leg ik het naast mij neer en als ik er een andere keer mee verder ga wordt het vaak nog beter. Maar soms lukt het mij wel en dan moet ik juist stoppen omdat ik anders te veel wil veranderen.

Tot dichts

Ik heb nu kort uitgelegd wat dichten voor mij betekend en hoe  je kan dichten. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik help je er maar al te graag mee en maak graag een mooie tekst of gedicht voor je. Dus ik zeg tegen iedereen laat je inspireren door mij laat mij dichten .

Leave a Reply

